Naaien

26-11-2017

Zelf ben ik een beginnende naaister en ik heb ook maar allemaal dingen geprobeerd en daar heb ik veel van geleerd. In het proces heb ik veel fouten gemaakt, maar daar leerde ik van en kon ik ze met wat puzzelen oplossen. 

De stoffen die ik gebruikte waren gerecyclede spijkerbroekstof en kunstleer voor de stevigheid. Die stoffen zijn erg verschillend van elkaar. Spijkerstof is erg soepel en makkelijk dubbel te vouwen bij de naairanden. Ook kun je bij spijkerstof fouten maken met naaien, want als je de foute naad eruit haalt zie je er niks van terug in de stof. Bij nep leer kun je niet makkelijk randen omvouwen om te naaien vanwege de dikte van de stof, maar nep leer hoef je ook niet per se om te vouwen om het rafelen van stof te voorkomen. Bij nep leer kun je dus sommige naairanden weglaten. Bij nep leer heb je wel weer het nadeel dat als je een fout maakt en de naad eruit haalt je de gaten blijft zien in de stof. Je kan dus eigenlijk geen fouten maken. 

Om te beginnen heb ik een test gedaan met wat testlappen stof. Daar merkte ik de eigenschappen van de stoffen en kon ik testen of de naaimachine de dikte van de stoffen wel aankon. Ook kon ik verschillende kleuren draad testen op beide stoffen. Het is goed om eerst even te kijken hoe je de stoffen aan elkaar moet naaien en hoe buigzaam de stoffen zijn.

Eerst begon ik met de binnen tas maken van spijkerstof, want in die stof kon je fouten niet zien en de binnenkant wordt sowieso minder goed bekeken. Zo kon ik wennen aan de naaimachine en steeds beter leren naaien en patronen recht aan elkaar spelden. Met behulp van spelden maak je eerst de patronen recht aan elkaar dat alle uitlijning recht onder elkaar liggen. Dan kun je langs de uitlijning naaien zonder dat de stof eronder schuin eraan genaaid wordt. Terwijl je naait haal je de spelden uit de stof. 

Na de binnen tas van spijkerstof begon ik aan de buitenkant van de tas uit kunstleer. Daar heb ik het proces met spelden herhaalt. Je naait de tas binnenste buiten en wanneer je klaar bent keer je hem weer binnenste buiten, zodat je aan de buitenkant geen lelijke naden hebt. 

De flap aan de bovenkant van de tas was erg lastig, omdat de elektronica erin verwerkt moest worden. Ook moesten we de naden zichtbaar naaien op de flap, omdat we die niet binnenste buiten konden keren met de elektronica erin. Bij de flap moest er een opening blijven voor het snoer van de zonnepaneel om door heen te laten gaan. De flap is vastgemaakt aan de tas door het tussen de binnenste tas van spijkerstof en de buitenkant van de tas van kunstleer te naaien. Dit vond ik 1 van de moeilijkste dingen, omdat er dan vier lagen waren die aan elkaar genaaid moesten worden en mij naaimachine dat niet aankon. De flap moest ik dus met de hand naaien aan de tas. Dit was erg lastig door de tikte, maar lukte uiteindelijk wel. 

Aan de bovenkant maak je de binnenkant van de tas vast aan de buitenkant. De bovenkant van de spijkerstof moet je wel omslaan om rafelen te voorkomen, maar dat hoeft niet bij het kunstleer. De bovenkant moet erg recht, omdat je anders een scheve tas krijgt. Soms is het lastig om er te komen omdat de tas al in elkaar zit en je geen platte stof meer hebt, maar al een buidel.

Met het naaien gebruikte ik rood draad als klein accentkleurtje. Het steekt mooi af tegen het witte nep leer en staat ook mooi bij de spijkerstof. Dit is een persoonlijke keus geweest die misschien niet voor iedereen mooi zal zijn, maar ik vind het wel wat leuks hebben. Ook had ik een zwarte schouderslinger wat best in contrast staat met de tas, maar dat kwam door het feit dat ik het dan kon recyclen. Dit zou in andere gevallen aangepast kunnen worden en met meer tijd zou ik het ook van kunstleer of spijkerstof gemaakt kunnen hebben. Dit zouden meer opties zijn als ik nog verder aan mijn tas zou werken. 

Luka Suurmond | 2017 | de Populier
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin